Publishing, market and value
PDF (Español (España))

Keywords

Argentine poetry
Poetry publishers
literary awards
Juan Gelman
José Luis Mangieri

Abstract

In this article we propose to reflect on the awards in the restricted subfield of Argentine poetry, in order to analyze a series of aspects: the motivations of the authors to participate in the calls; the frequent incidence of the work of the editors in the results, that is, what we could call the backroom - pressures, return of favors, etc. - of the selection; the function and the symbolic value that the distinctions assign to the positions that the editor and the author occupy within the national or international literary field; as well as the effects that they produce in the careers and in the editorial contracts. To do so, we will analyze the strategies that the poet Juan Gelman (1930-2014) and his editor José Luis Mangieri (1924-2008) deployed four years before the presentation of the 1997 National Poetry Prize.

https://doi.org/10.47195/876
PDF (Español (España))

References

Baigorria, Martín. “Duelo por la poesía social en Daniel Durand”, El jardín de los poetas. Revista de Teoría y Crítica de poesía latinoamericana, nº 9, 2019, pp.
Barrozo Karina y Casabella, Hernán, Es rigurosamente cierto. Entrevistas a José Luis Mangieri, Buenos Aires, Libros del Rojas, 2004.
Boccanera, Jorge. “Un collar de obsesiones”, Cuadernos de Crisis, nº 33, 1988.
Botto, Malena. 1990-2010: Concentración, polarización y después. En de Diego, José Luis (dir.), Editores y políticas editoriales en Argentina (1880-2010), Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2014.
Bourdieu, Pierre, La distinción. Criterios y bases sociales del gusto, Buenos Aires, Taurus, 2012.
Casanova, Pascale, La república mundial de las letras, Barcelona, Anagrama, 2006.
Dalmaroni, Miguel, Juan Gelman contra las fabulaciones del mundo, Buenos Aires, Almagesto, 1993.
Dalmaroni, Miguel. De aquel joven poeta comunista. En Salazar Anglada, Aníbal (coord.), Juan Gelman: poética y gramática contra el olvido, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2012.
De Diego, José Luis, La sagrada mercancía. Estudios sobre literatura y edición, Buenos Aires, Ampersand, 2024.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix, El anti Edipo. Capitalismo y esquizofrenia, Buenos Aires, Paidós, 2016.
Dorfman, Daniela. “Ricardo Piglia en el banquillo: teorías y políticas de la literatura en los procesos judiciales contra Plata quemada”, Celehis, 2020.
Dozo, Björn-Olav y Lacroix, Michel, “Petits dîner entre amis (et rivals): prix, réseaux et stratégies de dévoteurs dans le champ littéraire français contemporain”, Contextes, nº 7, 2010. https://doi.org/10.4000/contextes.4646
Durand, Daniel, “Gelman asesino”, Text Jockey, nº 1, 2000.
Freidemberg, Daniel, “La reedición de los primeros libros de Gelman”, El matadero, nº 14, 2020, pp. 69-71.
Friera, Silvina, “Fabián Casas, en el Filba: ‘La derecha escribe mejor que la izquierda’", Página/12, 27 de septiembre de 2019. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/220822-fabian-casas-en-el-filba-la-derecha- escribe-mejor-que-la-izq#:~:text=%E2%80%9CLa%20emoci%C3%B3n%20y %20el%20didactismo,escribe%20mejor%20que%20la%20izquierda %E2%80%9D..
Gandolfo, Elvio, “El inspector Suárez y el caso Benedetti”, Diario de poesía, n° 5, 1987, pp. 24-26.
Galeano, Gabriela Alejandra. “Lucha armada, militancia y dictadura. Ficciones de mercado en la literatura argentina”, El taco en la brea, n° 7, 2018, pp. 34-62. https://doi.org/10.14409/tb.v0i7.7353
Gelman, Juan, “Insistencias”, Página/12, 19 de junio de 1998, contratapa.
Laera, Alejandra. “Entre el valor y los valores (de la literatura)”, Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, 15, 2010, pp. 139-147.
Montanaro, Pablo y Salvador, Rubén, Palabra de Gelman, Buenos Aires, Corregidor, 1998.
Monteleone, Jorge, “Voz en sombras, poesía y oralidad”, Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica literaria, nº 7, 1999, pp. 147-153
Negro, Héctor, La verdad sobre el Pan Duro Grupo de poesía (1955-1964). Su historia, recuerdos y testimonios, Buenos Aires, Marcelo Olivieri Editor, 2007.
Parra, Leonor, Geografías desordenadas. Epistolaridad, testimonio y tradición judía en textos de exilio/insilio/inxilio de Juan Gelman, Mauricio Rosencof y Nora Strejilevich (1956-2023), Tesis para optar por el grado de Dr. en Letras, Fahce- UNLP, 2023.
Porrúa, Ana. “Juan Gelman antologa a Juan Gelman o ‘Una visión fragante para el pájaro maravilloso de la belleza’”, Paredón y después (mejor hablar de ciertas cosas), nº 1, 1993, pp. 26-29.
Porrúa, Ana, “Juan Gelman: El monstruo está vivo”, Orbis Tertius, nº 5, 1997, pp. 37- 51.
Prieto, Martín, “Neobarrocos, objetivistas, epifánicos y realistas: nuevos apuntes para la historia de la nueva poesía argentina”, Cahiers de LI.RI.CO, nº 3, 2007, pp. 23- 44.
Prieto, Martín, “Afuera de la realidad”, Panamá, 2022. Recuperado de: https://panamarevista.com/afuera-de-la-realidad/
Prividera, Nicolás, s/t, en Axat, Julián (comp.), Si Hamlet duda le daremos muerte, City Bell, Libros de la Talita Dorada, 2010, pp. .
Rómboli, Luis, “Siempre hay pistas”, 2017. Disponible en: https://donde-estan.com/2017/08/23/esposa-de-juan-gelman-ante-re-edicion-de- un-libro/

Downloads

Download data is not yet available.