Abstract
The objective of this article is to study the diffusion, at the beginning of the 1920s, of the first Soviet cinema in Argentina, which was carried out through the Central Committee for Aid to the Russian Proletariat, an organization dedicated mainly to raising funds to alleviate the famine that struck Russia in 1921 and constituted by the Russ Film distributor. It was the only distributor in Latin America dedicated to the exhibition of the first Soviet films that had been formed at the behest of the Internationale Arbeiter-Hilfe (IAH), the organization founded by the German communist leader Willi Münzenberg to promote social solidarity towards the Soviet Union and the spread of communist ideas worldwide. Thus, the first propaganda documentaries of the Bolshevik revolution and the first Soviet fiction productions could be seen in Argentina, through Russ Film. On the one hand, we will study the content and style of some of the films, and the promotion strategies received for their marketing by this distributor. On the other, we will address the particular exhibition system implemented by Russ Film, since it not only distributed its films in commercial theaters, but also through an alternative circuit: that of the cultural “evenings” held by the various political tendencies of the Argentine left and trade union organizations. Despite the fact that most of this resulting production is very difficult to visualize, or is directly lost, the survey of the film magazines and the left-wing periodicals offered information on the characteristics of these films and reconstructing their framework of exhibition.
References
guilar, Gonzalo y Jelicié, Emiliano, Borges va al cine, Buenos Aires, Libraria, 2010.
Bustelo, Natalia, “Las lecciones de Alfons Goldschmidt en la Reforma Universitaria: economía marxista y radicalización estudiantil (1922)”, Actas de las VI Jornadas del Movimiento Estudiantil, 2016.
---------------------“Entre el entusiasmo ante las noticias insurreccionales y la discusión doctrinaria. Las primeras ediciones bolcheviques argentinas (1918-1924)”, en Horacio Tarcus (dir.) y Ezequiel Saferstein (ed.), Edición y revolución. Las editoriales de izquierda en Argentina, Buenos Aires, Ubú Ediciones (en prensa).
Camarero, Hernán, “El Partido Comunista argentino y sus políticas en favor de una cultura obrera en las décadas de 1920 y 1930”, en Pacarina del Sur, Ciudad de México, n° 7 abril-junio de 2011.
-----------------------“Buenos Aires-Moscú. El Partido Comunista argentino y la Revolución Rusa hasta los años treinta” en Anuario de la Escuela de Historia nº 29, 2017.
------------------------ Tiempos rojos. El impacto de la Revolución rusa en la Argentina, Buenos Aires, Sudamericana, 2017.
Cortell Huot-Sordot, Guido y Darias, Iván, “Las aportaciones expresivas de los directores soviéticos”, en Manuel Palacio y Julio Pérez Perucha (Coord.), Historia general del cine. Volumen V. Europa y Asia 1918-1930, Madrid, Cátedra, 1997.
Doeswijk, Andreas L., Los anarco-bolcheviques rioplatenses, Buenos Aires, CeDInCI Editores, 2013.
Domínguez Rubio, Lucas, El anarquismo argentino. Bibliografía, hemerografía y fondos de archivo, Buenos Aires, Libros de Anarres, 2018.
Jeifets, Víctor, “La derrota de los ‘Lenins argentinos’: La Internacional Comunista, el Partido Comunista y el movimiento obrero de Argentina, 1919-22”, en Pacarina del Sur, Ciudad de México, n° 6, enero-marzo de 2011.
Jeifets, Víctor y Jeifets, Lazar, “La Internacional Comunista y la izquierda argentina: primeros encuentros y desencuentros”, en Archivos de historia del movimiento obrero y la izquierda, Buenos Aires, n° 5, septiembre de 2014.
Leyda, Jay, Kino. Historia del cine ruso y soviético, Buenos Aires, Eudeba, 1965.
Lucena, Daniela, “Por el hambre en Rusia. Una ofrenda de los artistas argentinos al pueblo de los soviets”, en Sociedad, Buenos Aires, n° 26, 2007.
Mafud, Lucio, “La representación del anarquismo y de la protesta social en el cine mudo argentino a través de la prensa periódica (1909-1922)”, en Izquierdas, Santiago de Chile, n° 33, mayo de 2017.
--------------------“Entre Rusia y ‘Boedo’: los orígenes del documental independiente de crítica social en Argentina”, en Imagofagia, Buenos Aires, n° 21, abril de 2020.
Mariniello, Silvestra, “El cine ruso antes de la revolución”, en Jenaro Talens y Santos Zunzunegui (Coord.), Historia general del cine. Volumen III. Europa 1908-1918, Madrid, Cátedra, 1998.
-------------------------“Cine y sociedad en los años de oro del cine soviético”, en Manuel Palacio y Julio Pérez Perucha (Coord.), Historia general del cine. Volumen V. Europa y Asia 1918-1930, Madrid, Cátedra, 1997.
Moussinac, Léon, El cinema soviético, Madrid, Atheia, 1931.
Münzenberg, Willi, Erobert den film!: winke aus der praxis für die praxis proletarischer filmpropaganda, Berlín, Neuer Deutscher Verlag, 1925.
Piemonte, Víctor Augusto, “La Internacional Comunista y su Sección Argentina: discordia entorno del “frente único” a comienzos de la década de 1920”, en Izquierdas, Santiago de Chile, n° 19, agosto de 2014, pp. 172-193.
Shull, Michael Slade, Radicalism in american silent films, 1909-1929: A filmography and history, Carolina del Norte, McFarland, 2000.
Tarcus, Horacio, Diccionario biográfico de la izquierda argentina. De los anarquistas a la “nueva izquierda” (1870-1976), Buenos Aires: Emecé Editores. 2007.
Wells, Sarah Ann , “Parallel modernities?: The first reception of soviet cinema in Latin America”, en Rielle Navitski y Nicolas Poppe (Edit.), Cosmopolitan Film Cultures in Latin America, 1896-1960, Indiana University Press, Bloomington, Indiana, 2017, pp. 151–175.